Terugbelverzoek

    Website laten bouwen: gemakkelijk online.

    Tekening van een webdesigner die een website aan het bouwen is Wil je graag een professionele website laten bouwen? Dat kan natuurlijk! Wat goed dat je hier terecht bent gekomen. 89design helpt je graag bij het bouwen van een duidelijke en functionele website, dat goed weerspiegelt waar jouw bedijf of merk voor staat.

    Op deze pagina komen verschillende aspecten aan bod, die gaan over het bouwen van een professionele website. Wanneer is een website nou professioneel? Lees verder om inzicht te krijgen in het proces dat vooraf gaat aan het bouwen van een website.

    Wanneer is een website professioneel?

    Wat houdt een professionele website in? Wanneer is een website professioneel? Een professionele website voldoet volgens 89design aan de volgende eisen:

    • De website is doelgericht
    • Functioneel en gebruikersvriendelijk
    • Duidelijke navigatie
    • De website is up-to-date
    • Snelle laadtijd
    • Is responsive (geschikt voor tablet en mobiel)
    • Goed vindbaar in Google

    Doelgerichte website laten bouwen

    Één van de belangrijkste pijlers van een professionele website is misschien wel dat het doelgericht is.  Wat is het doel van je website: Wil je graag producten verkopen? Of is het de bedoeling dat de bezoeker een offerte aanvraagt via de website? Voordat je een website laat bouwen, is het aan te raden om hier goed over na te denken. Jouw website zou één (of meer) van de volgende doelen na kunnen streven:
    Dartboard met vier verschillende pijlen die allen een doel vormen voor het bouwen van een website

    • Producten verkopen
    • Informeren
    • Naamsbekendheid krijgen
    • Leads genereren
    • Brand story vertellen
    • Service bieden

    De juiste doelgroep bereiken

    Naast het doel van je website is het belangrijk om te bedenken wat je doelgroep is. Op welke leeftijdscategorie richt jij je? Waar komen jouw klanten vandaan? Als je een duidelijk doel en de juiste doelgroep voor ogen hebt, kun je jouw website daarop in laten richten. Het website ontwerp wordt anders voor een scholier die geïnteresseerd is in computerspellen, dan voor 65-plusser die op zoek is naar een elektrische fiets.

    Een doelgroep zou je kunnen segmenteren/onderverdelen in de volgende groepen:

    • Doelgroep op leeftijd: baby, kind, puber, volwassenen, ouderen, etc.
    • Gender: mannen, vrouwen, non-binair, etc.
    • Inkomensgroepen
    • Opleidingsniveau
    • Geografisch: regio, dorp of stad, land of werelddeel
    • Particulieren, mkb’ers (midden- en kleinbedrijf), grote bedrijven
    • Intreresses, levensstijl en uitingen
    Persona’s schrijven

    Om een goed beeld te schetsen van je doelgroep, zou je verschillende persona’s kunnen schrijven. Een persona is een fictief personage wat een specifiek type gebruiker vertegenwoordigt. Je beschrijft per persona een klein stukje over die ‘persoon’. Hierin zou je de segmenten gender, leeftijd, inkomen, opleidingsniveau, hobby’s en levensstijl kunnen verwerken. Deze persona’s/klantomschrijvingen hou je in je achterhoofd bij het opzetten van je website.

    Functioneel en gebruikersvriendelijk

    Een website moet voor de bezoeker makkelijk te gebruiken zijn, anders is diegene snel weg! Het is belangrijk dat het website ontwerp functioneel is, met een duidelijke opbouw en structuur. Zorg dat de bezoeker in (bijna) één oogopslag kan zien wie je bent en wat voor product je levert, of wat voor dienst je aanbiedt.

    Tips voor gebruiksvriendelijkheid:

    • Zorg voor een duidelijk leesbare tekst, met een goed te lezen lettertype
    • Responsive website design (test je website uitgebreid op verschillende apparaten)
    • Afbeeldingen van goede kwaliteit (niet té groot, dat komt niet ten goede voor de snelheid van je website)
    • Plaats breadcrumbs, oftewel een kruimelpad: Dit laat zien waar de bezoeker zich op de website bevindt – de weg van de homepage naar de huidige pagina (zie onderstaande afbeelding).
      Screenshot van een kruimelpad (goed voor je website gebruiksvriendelijkheid)
    • Makkelijk te vinden contactgegevens
    • De juiste support mogelijkheden, denk aan:
      • Contactformulier
      • Een chatfunctie
      • WhatsApp
      • Klikbaar telefoonnummer
      • FAQ
    • Een ontwerp met genoeg witruimtes voor de overzichtelijkheid van je website
    • Knoppen en en elementen op mobiel die groot genoeg zijn om met je vingers te kunnen gebruiken

    Duidelijke navigatie

    Op de meeste websites vind je doorgaans verschillende menu’s. Meestal zijn dit de volgende:

    • Hoofdmenu
    • Informatief of service menu
    • Mijn account
    • Footer menu
    • Copyright menu

    Hoofdmenu

    Om te beginnen heb je het hoofdmenu, dit is bijna altijd de navigatiebalk bovenaan je website. In dit hoofdmenu horen je belangrijkste diensten of producten te staan. Het is belangrijk dat vooral deze pagina’s prominent aanwezig zijn. Zorg dat deze balk over de gehele website op dezelfde plek staat. Een bezoeker verwacht dit menu hier te vinden. Plaast een aantal duidelijke navigatie termen in de navigatiebalk. Gooi de balk niet helemaal vol, dat is te onduidlijk voor de bezoeker. Mocht je nou meer informatie kwijt willen aan je bezoeker, dan zou je submenu’s kunnen gebruiken.

    Screenshot van de navigatiebalk op Stagebegeleider.nl

    Duidelijke navigatiebalk op Stagebegeleider.nl (desktop versie, hoofd en submenu) – Klik op de afbeelding voor een grotere versie

    Informatief – of service menu

    In het informatieve menu, ook wel servive menu genoemd, vind je bijvoorbeeld de klantenservice, bedrijfsgegevens, contact en FAQ (Frequently Asked Questions – Veelgestelde Vragen in het Nederlands). Bij een webshop is dit menu meestal uitgebreider. Dan vind je hier pagina’s over het retourbeleid, verzending, garantie en betalingsmogelijkheden.

    Mijn account

    Bij sommige websites, voornamelijk webshops, bestaat er een persoonlijke omgeving voor de gebruiker. Hier vind je jouw persoonsgegevens en bestellingen uit het verleden.

    Footer menu

    In de footer (de onderkant van de website) vind je meestal een samenvatting/lijst van de gehele website inhoud. Hier wordt het hoofdmenu meestal nogmaals opgesomd. Bij webshops vind je hier vaak het service menu.

    Copyright menu

    Helemaal onderaan de footer vind je nog het ‘copyright menu’. Hier worden pagina’s opgesomd zoals de algemene voorwaarden, het privacybeleid en het cookiebeleid.

    De website is up-to-date

    In principe is je website nooit klaar. Technologie verandert en jouw website wil graag meegroeien! Zorg ervoor dat je website up-to-date is door rekening te houden met de volgende punten:

    1. Het juiste besturingssysteem

      WordPress logo beeldmerk Als jouw website draait op een CMS (Content Management Systeem) zoals WordPress, Drupal of Joomla, is het belangrijk dat deze regelmatig wordt geüpdatet. Deze systemen worden net als jouw computer namelijk continu getest en verbeterd. Systemen zoals dit maken daarnaast gebruik van zogeheten plugins die bepaalde functies van je website laten draaien. Deze plugins dienen net als het systeem zelf geüpdatet te worden.

      89design is WordPress specialist en helpt je graag bij het bouwen van jouw website! Het is tevens mogelijk om een reeds bestaand ontwerp, of bestaande website om te laten zetten naar een WordPress template. Het mooie hiervan is dat jij eventueel zelf je website aan kunt passen. Zo hoef je niet voor elk wissewasje weer aan te kloppen en regel je het direct zelf!

    2. Wettelijke verplichtingen

      Sinds juni 2012 is er in Nederland de zogeheten “Cookiewet” van kracht. Zoals je misschien wel weet worden hierdoor de privacy van jouw persoonsgegevens beschermd. Veel websites maken bijvoorbeeld gebruik van Google Analytics om o.a. bij te houden waar bezoekers vandaan komen, welke pagina’s zij bezoeken en waar ze je website verlaten. Het is wettelijk verplicht om hiervoor toestemming te vragen aan de bezoeker van de website.Dit is waarom websites vaak met die zeer hinderlijke melding aan komen zetten. Het is de bedoeling dat de bezoeker niet om deze melding heen kan, zodat die analytische gegevens gelezen kunnen worden.

    3. Website uiterlijk

      Eens in de zoveel tijd is je website uiterlijk toe aan vernieuwing. Na X aantal jaren heeft je huis een nieuw likje verf nodig en moet die CV ketel nou eenmaal vervangen worden. Hetzelfde geldt voor je website als deze gedateerd is. Wees niet bang, je hoeft hier niet altijd een compleet nieuwe website te laten bouwen! Vaak is het mogelijk om je website nog wat ‘op te schuren’.

    4. Actualiteit

      Zorg ervoor dat de content op je website up-to-date is en relevant is. Als je nieuwe projecten hebt afgerond, toon deze dan op je website. Heb je nieuwe interessante stappen ondernomen voor je bedrijf? Maak dit kenbaar op je website. Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van nieuwsberichten op je website. Laat de bezoeker weten waar je zoal mee bezig bent: Hou je website bij als er ontwikkelingen zijn!

    Snelle laadtijd

    Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je website snel te bereiken is. Bezoekers haken nou eenmaal af als het te lang duurt. Dit zul je vast herkennen! Het streven voor de laadtijd is drie seconden of minder.

    Je kunt de snelheid van jouw website meten met Google PageSpeed Insights. Dit is een tool waarmee je de ‘gezondheid’ van je website kunt analyseren. Je vult je website URL in en ontvangt een uitgebreid website rapport. Je zult hier veel data zien, wat in de eerste instantie kan lijken op een hele hoop abracadabra. Zonder te weten wat alle informatie in beeld betekent, kun je toch aan de vier rondjes (zie onderstaande afbeelding) aflezen hoe jouw website presteert.

    Voorbeeld van Google PageSpeed scores
    Google PageSpeed Insights screenshot – Prestaties, Toegankelijkheid, Praktische tips en SEO analyse

    Responsive website laten bouwen

    Een responsive website betekent simpel uitgelegd: een website dat zich aanpast aan het scherm waarmee de website bekeken wordt. Het is belangrijk dat je website zowel op desktop, tablet als mobiel goed weergegeven wordt. Tegenwoordig worden websites veel meer op tablets en mobiele telefoons bezocht dan op computers en laptops.

    Op de onderstaande afbeelding zie je de website van één van de klanten van 89design. Hier is goed te zien hoe de weergave is op de verschillende apparaten.

    Voorbeeld van een website weergave op laptop, tablet en mobiel
    Responsive weergave van Cinses.nl op laptop, tablet en mobiel

    Vindbaar in Google

    Tot slot is de vindbaarheid in Google een belangrijk onderdeel van een professionele website. Als jouw website hoog in de zoekresultaten van Google verschijnt, is de kans groot dat je regelmatig nieuwe klanten ontvangt. Dat is natuurlijk logisch!

    SEO

    Goede vindbaarheid bereik je door Search Engine Optmalisation (SEO), oftewel zoekmachine optimalisatie. SEO is een term voor alle activiteiten die er worden uitgevoerd, om jouw website zo hoog mogelijk in Google te laten komen. Hierdoor wordt ervoor gezorgd dat je website relevant wordt voor Google. In principe is dit een ‘gratis’ manier om in de resultaten van Google te verschijnen. Deze zoekresultaten worden ook wel organische (onbetaalde) zoekresultaten genoemd.

    SEA

    Naast het optimaliseren van je website op de organische manier is er nog SEA, Search Engine Advertising. Dit zijn de advertenties die je bovenaan in de zoekresultaten van Google vindt. Bij adverteren op Google betaal je iedere keer een bepaald bedrag als een bezoeker jouw website aanklikt. Je kunt deez advertenties herkennen aan de dikgedrukte tekst Gesponsord, bovenaan de advertentie.

    Een professionele website laten bouwen

    Heb je al een beetje een idee hoe jouw website er uit moet komen te zien? Of helemaal niet? Samen komen we er vast wel uit!

    Neem contact op met 89design

    Vul het onderstaand offerte formulier in voor een vrijblijvende prijsopgave. Wil je graag de mogelijkheden bespreken over de telefoon? Dan kun je kiezen om een terugbelverzoek aan te vragen bovenaan de pagina.

    Offerte aanvragen.

    Vul het onderstaande formulier in om een vrijblijvende offerte aan te vragen. Velden met een (*) zijn verplicht.